Als het gaat om de externe communicatie van jouw organisatie wil je je natuurlijk van je beste kant laten zien. Dat is niet gek. Maar veel organisaties lossen dat op door tegen alles en iedereen te zeggen hoe gaaf ze zijn. Potentiële werknemers hoeven helemaal niet te horen dat een organisatie zichzelf gaaf vindt. Zij willen het echte verhaal achter een organisatie weten. Maar hoe doe je dat?
Corporate Identity
Het begint allemaal bij een juiste en doordachte Corporate Identity. Ik zie dat altijd als het gehele pakket van een organisatie. Denk hierbij aan de kernwaarden (innerlijke kenmerken) en de manier waarop het hele bedrijf zich presenteert (uiterlijke kenmerken). Deze persoonlijkheid van de organisatie is zichtbaar in gedrag, communicatie en visuele identiteit. Dit gaat om zowel de interne als de externe zaken. Als je de juiste Corporate Identity hebt gedefinieerd, is het belangrijk dat je deze consistent uitdraagt en doorvoert.
Een consistente Corporate Identity zorgt er namelijk voor dat er een duidelijk beeld ontstaat van wat een organisatie vertegenwoordigt en waar het voor staat. Dit trekt potentiële werknemers aan die zich kunnen identificeren met de waarden en missie van het bedrijf. Een sterk merkimago dat consistent wordt gecommuniceerd via logo’s, kleuren, typografie en andere visuele elementen, creëert herkenbaarheid en vertrouwen bij het publiek. Lees hierover meer in onze blog over het belang van branding.
De juiste doelgroep
De Corporate Identity dient dus als het ware als een kompas voor het gedrag van het bedrijf. De manier waarop een bedrijf communiceert, zowel intern als extern, en hoe het zich gedraagt in de markt, beïnvloedt hoe het wordt waargenomen door de juiste doelgroep, de potentiële werknemers. Door samenhang te creëren tussen wat een organisatie zegt en doet, bouwt de geloofwaardigheid op en trekt het de juiste medewerkers aan die zich aangetrokken voelen tot de identiteit van de organisatie. De boodschap moet dus in alles terugkomen. In de vacatureteksten in de gesprekken met de recruiters, het contract dat wordt aangeboden, de pre-onboarding en de communicatie-uitingen.
De eigen medewerkers inzetten
De huidige werknemers kunnen een cruciale rol spelen hierin. De identiteit van een organisatie bestaat namelijk uit de eigen medewerkers. Zij maken jouw organisatie tot wie het is. Zij zijn de ziel van de organisatie. Ons advies is dan ook om hen mee te nemen in het ontwikkelen van de Corporate Identity en vervolgens in de communicatie-uitingen die daaruit voortvloeien.
Dit klinkt logisch, maar in de praktijk kan het nog knap lastig zijn. Niet iedereen wil in de schijnwerpers staan of meewerken aan communicatie-uitingen. De kunst is om goed na te denken over wat de interne doelgroep graag wil vertellen en dit door te vertalen in wat de externe doelgroep wilt zien. Het moet met elkaar matchen. De ene persoon kan geïnspireerd willen worden of iets nieuws willen leren, terwijl de andere geraakt of soms gewoon geamuseerd wil worden. Denk hier goed over na en pas je content hierop aan. Je kunt hierachter komen door onderzoek te doen naar je doelgroep of gewoon door in gesprek te gaan met jouw doelgroepen. Alles is mogelijk, als je maar kennis vergaart.
Kanalen en middelen
Ten slotte is het belangrijk om na te denken over waar de potentiële medewerker te vinden is en waar je het echte verhaal achter een organisatie moet vertellen. Veel organisaties denken dat ze vooral op zakelijke platformen te vinden zijn, maar potentiële medewerkers zijn ook consumenten, vaders, moeders, scholieren, etc. Of je als organisatie dus zichtbaar wilt zijn op een zakelijk online platform of op een platform waar amusement een belangrijke rol speelt, hangt af van waar jouw doelgroep allemaal zit. Het belangrijkste is dat je je content goed afstemt op het juiste kanaal.
Amuseren past beter bij Instagram, TikTok of YouTube. Waar inspireren of kennis delen weer beter past bij magazines, beurzen, webinars of LinkedIn. Het is goed om je te verdiepen in de verschillende kanalen en wat het doel is van dat kanaal. Wees wel kritisch. Het is namelijk niet altijd goed om op alle kanalen aanwezig te zijn omdat de praktijk uitwijst dat je daardoor minder aandacht hebt voor ieder los kanaal. Denk dus goed na over hoeveel tijd en aandacht je hebt en welke kanalen jij kiest om je van je best kant te laten zien. En vergeet nooit jouw Corporate Identity overal in terug te laten komen!
Kortom, het echte verhaal achter een organisatie gaat niet alleen over hoe geweldig het gaat, maar over hoe oprecht de organisatie is in de communicatie en het gedrag. Een goed gedefinieerde en consequent uitgevoerde Corporate Identity speelt hierbij een cruciale rol.
Heeft jouw organisatie ondersteuning nodig hierbij? Neem contact op met ons via info@wgrow.nl.
Lijkt het je leuk om ons team te versterken bekijk onze vacatures!