Het belang van branding is groot voor het succes van een bedrijf. Consumenten kopen niet alleen producten, maar ook de beloftes en verhalen van merken. Een merk kan het succes of falen van een product bepalen. Het opzetten van een sterk merk gebeurt via branding, maar wat houdt branding precies in?
Wat is branding?
Branding is in essentie het uitwerken van de identiteit van een merk. Dit bestaat uit de kernwaarden en de persoonlijkheid van je organisatie. Om deze goed vast te stellen is het belangrijk om de missie en visie van je organisatie duidelijk te hebben. Zo heb je altijd scherp waar je naartoe werkt en waarom je dit doet. Dit kan door na te denken over je Why/How/What, ook bekend als de ‘Golden Circle’. Dit is de reden voor het bestaan van je onderneming en hieruit komt het verhaal voort dat je te allen tijde wilt overbrengen. Hoe je dit verhaal overbrengt is ook belangrijk om te bepalen. Hoe spreek je je doelgroep aan? Wat is jouw rol in het leven van je klant? Door dit soort vragen te beantwoorden kun je je Tone of Voice bepalen. De merkidentiteit omvat dus de boodschap die je overbrengt en de houding die jouw bedrijf aanneemt. Hoe je dit verhaal communiceert, bepaal je op basis van deze waarden.
Uit deze merkidentiteit komt een visuele identiteit voort. Dit is de manier waarop je op een consistente manier jouw boodschap overbrengt naar je doelgroep. Vaak wordt dit vastgelegd in een brandbook of styleguide. Onder deze visuele identiteit vallen bijvoorbeeld je logo en gekozen kleuren. Het is hierbij essentieel dat deze elementen bijdragen aan het vertellen van jouw verhaal. Bij een sterk merk is de visuele stijl altijd een verlenging van de merkidentiteit. Je wilt dat jouw gebruik van kleuren, lettertypes, foto’s, video’s en alle andere soorten uitingen in lijn zijn met de kernwaarden van jouw organisatie en dit ook uitstralen. Een sterke merkidentiteit brengt op zichzelf al de boodschap over.
Waarom is branding van belang?
Branding bestaat dus uit het creëren van een duidelijke merkidentiteit, met een boodschap en een verhaal, die wordt overgebracht door een visuele stijl die de kernwaarden van een organisatie overbrengt. Maar waarom is goede branding nu zo belangrijk? Het identificeren van je boodschap en het consistent overbrengen hiervan is essentieel voor het succes van je organisatie.
Onderscheiden van concurrenten
Met een duidelijke merkidentiteit kun je je onderscheiden van je concurrenten. Dit zorgt voor een sterke positie in de markt. Door in je branding je unieke waarden sterk naar voren te laten komen zet je jezelf neer op een waardevolle manier. Dit zorgt voor een duurzaam concurrentievoordeel.
Begrip en verbinding
Door je branding op orde te hebben, kun je je verhaal duidelijk communiceren. Op deze manier creëer je begrip en verbinding bij je doelgroep. Als je klanten begrijpen wat jouw doel is, zullen ze zich sneller verbonden voelen met je merk. Deze verbinding zorgt weer voor loyale klanten die minder snel naar een concurrent zullen gaan. Ook vergroot dit de kans dat je klanten jouw organisatie aanraden aan anderen.
Vertrouwen en herkenbaarheid
Hierbij is branding de beste manier om vertrouwen te creëren bij je doelgroep. Een consistente boodschap en stijl zorgen namelijk voor herkenbaarheid. Wanneer jij consistent bent in je visuele stijl en verhaal, zullen mensen je merk eerder gaan herkennen en onthouden, zo creëer je brand awareness. Ook straalt deze herkenbaarheid professionaliteit uit, wat opnieuw vertrouwen schept. Als je branding niet op orde is, krijgt men eerder het idee dat de rest van jouw organisatie ook niet op orde is.
Betrokken werknemers
Tot slot is branding een goede manier om betrokken werknemers te krijgen. Door een duidelijke boodschap uit te stralen, zul je mensen aantrekken die zich aansluiten bij je kernwaarden. Deze werknemers zullen trots zijn om bij je organisatie te werken en worden op deze manier ambassadeurs van je merk. Bij employer branding is het dus niet alleen belangrijk om je boodschap naar buiten te communiceren, maar ook om intern een duidelijke visie te hebben.
Het belang van branding is dus van groot voor het succes van een organisatie. Door je boodschap duidelijk vast te stellen en deze door middel van een consistente stijl over te brengen, zet je een sterke merkidentiteit neer. Dit is essentieel in het creëren van verbinding, loyaliteit, herkenbaarheid en vertrouwen bij je klanten en het betrokken houden van je werknemers. Branding vormt de basis voor groei, lange-termijnsucces en een sterke positie in de markt. Heb jij hulp nodig bij de branding van jouw organisatie? Neem dan contact met ons Marketing & Communicatie-team op!