• Home
  • HRM
  • Arbeidsvoorwaarden: Een bewuste keuze
Image

Arbeidsvoorwaarden: Een bewuste keuze

Een hoop werkgevers en werknemers zijn zich niet meer bewust van het verschil tussen primaire, secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden. Dat is niet geheel onbegrijpelijk, want door de jaren heen (mede door de ‘War for Talent’) zijn secundaire- en tertiair arbeidsvoorwaarden steeds meer onderdeel van het primaire pakket. Toch pleit ik ervoor om deze te blijven onderscheiden. Het is namelijk waar branches, industrieën, en organisaties zoals die van jou zich op kunnen blijven onderscheiden van de concurrentie. En hiermee dus de juiste werknemers aantrekken.

Wat is het verschil tussen primaire-, secundaire- en tertiaire arbeidsvoorwaarden ook alweer?

  • Primaire arbeidsvoorwaarden hebben in het algemeen betrekking op zaken waarover in de arbeidsovereenkomst altijd afspraken worden gemaakt en waaraan de wet minimumeisen stelt, zoals loon, arbeidsduur en vakantiedagen of vakantiegeld.
  • Secundaire arbeidsvoorwaarden betreffen doorgaans aanvullende afspraken en kunnen op tal van zaken betrekking hebben – bijvoorbeeld deelname aan een pensioenregelingvergoeding voor de reiskosten, opleidingsmogelijkheden en -vergoedingen, een auto van de zaak of een kinderopvangregeling.
  • Tertiaire arbeidsvoorwaarden hebben vaak als doel om het welzijn van de werknemer te bevorderen. Hierbij kun je denken aan de mogelijkheid tot hybride werken, sport- en fitnessfaciliteiten, bedrijfsrestaurant, kantoorfruit, het kunnen opnemen van een sabbatical, etc.

Basis op orde

Bij WGROW roepen wij altijd; zorg eerst dat de basis op orde is en dat je goed nagedacht hebt voordat je allemaal aanvullende arbeidsvoorwaarden in het leven gaat roepen. Dat is stap één in onze samenwerking met partners. En gelijk ook één van de moeilijkste stappen, dat geef ik meteen toe. Je bent als werkgever of als organisatie al enige tijd bezig, je groeit lekker door, je wilt door, maar ergens stagneert het. Terug naar de basis gaat vaak tegen het natuurlijke proces in. Je moet namelijk even pas op de plaats maken, even uitzoomen en uit je tunnelvisie stappen. Je moet reflecteren op het gedrag, het handelen en wat er in de organisatie precies gebeurt. Dit is ook hét moment om goed naar je arbeidsvoorwaarden te kijken. Mijn ervaring is dat een externe Business Partner hierbij van meerwaarde kan zijn. Een extern persoon kan namelijk vanuit een helicopter view kijken en kritisch zijn op wat er precies in een organisatie gebeurt.

Maak het verschil

Bij het bepalen van de arbeidsvoorwaarden die bij jouw organisatie passen moet je namelijk eerst terug naar je eigen identiteit, wat drijft jou als organisaties of als ondernemer en wat vind jij belangrijk bij het aantrekken van nieuwe medewerkers? Ben je bewust bezig geweest met een doelgroep en weet je wat die doelgroep belangrijk vindt? Houd je rekening met de behoeften van verschillende generaties? Want niets is erger dan secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden eerst toe te voegen om ze later weer uit jouw arbeidsvoorwaardenpakket te halen. 

Secundaire en tertiaire voorwaarden zijn een mooi instrument om bewust keuzes te maken in het aantrekken en behouden van personeel. Hoe je daar mee om zou moeten gaan, komt voort uit wie je als ondernemer en organisatie wilt zijn en hoe je je wilt positioneren. In de ‘War for Talent’, maar ook in andere tijden kunnen goede en weloverwogen secundaire- en tertiaire arbeidsvoorwaarden echt het verschil maken. 

Mijn advies is dan ook om als organisatie selectief te zijn in de keuze voor de juiste arbeidsvoorwaarden. In een tijd waar er arbeidskrapte is, zijn we als organisaties geneigd om allemaal extra’s aan onze werknemers te geven. Begrijpelijk, maar zorg er daarbij wel voor dat deze extra’s bij jouw werknemersgroep passen, weet wat je aanbiedt en zorg ervoor dat het arbeidsvoorwaarden voor de langere termijn zijn. En dat het duidelijk is wat de tegenprestatie voor het ontvangen van deze voorwaarden is. Alleen zo bouw je aan een langdurige arbeidsrelatie.