Laatst had ik een gesprek met een jongere collega over de term komkommertijd. Ik ken het uit mijn werk als PR-manager, maar hij had er nog nooit van gehoord. Toen ik hem uitlegde wat het betekent, vroeg ik mij ineens af: waar komt die term eigenlijk precies vandaan?
Ik ging op onderzoek uit. Eigenlijk deed ik gewoon een Google-search. Binnen een paar seconden had ik een (AI-gegenereerd) antwoord voor mij. Klinkt logisch, dacht ik. Maar toen ik iets verder scrolde, kwam ik meerdere verklaringen tegen. Niet totaal verschillend, maar wel met interessante nuances.
De oorsprong van de komkommertijd
De term komkommertijd klinkt misschien luchtig, maar was vroeger best serieus. Het verwijst namelijk naar de zomerperiode waarin handelaren in verse producten weinig te doen hadden, behalve dan de handelaren in komkommers. Die waren blijkbaar in overvloed beschikbaar. Later werd de term overgenomen door de journalistiek, om diezelfde stille zomerperiode te duiden. Politiek en bedrijfsleven lagen stil en redacties vulden de kranten met lichtere, minder urgente onderwerpen.
Komkommertijd kennen we niet meer
In een wereld waarin communicatie 24/7 doorgaat, social media nooit slaapt en het nieuws niet stopt bij het begin van de zomervakantie, is er altijd iets te vertellen. Natuurlijk: ik merk ook dat het in de Nederlandse media wat rustiger wordt zodra de politiek met reces is. Maar tegelijkertijd zorgt de internationale context, van Trump tot klimaatextremen, ervoor dat er geen dag zonder relevant nieuws is.
Kansen pakken
Voor mensen in de en communicatie is de zomer dan ook geen reden om achterover te leunen. Het is juist hét moment om zichtbaar te zijn. Kijk wat er speelt, zowel lokaal, nationaal én internationaal en verbindt jouw organisatie of merk aan het actuele gesprek.
Goede PR draait namelijk niet alleen om successen uitlichten. Het gaat om het slim inspelen op wat leeft bij je doelgroep. Het gaat om informeren, duiden en positioneren. En dat kan elk moment van het jaar.
Iedereen is met vakantie
Vaak hoor ik mensen dan zeggen; “Heeft het wel zin om nu iets te delen? Iedereen is toch op vakantie?” Maar kijk eens goed naar je eigen tijdlijn, en hoe-veel je zelf nog op de socials zit tijdens de vakantie. Mensen zijn misschien op vakantie, maar ze zijn óók online. Op het strand, op een camping of vanuit een hangmat: er wordt gewoon gescrold, geliket en gedeeld. De communicatie stopt echt niet bij 30 graden.
Misschien is alleen inzetten op traditionele media in de zomer minder relevant, maar ook buiten de zomer is die tactiek allang achterhaald. De zomer maakt je eigen kanalen belangrijker dan ooit. Publiceer actief op je socials. Of beter nog: maak je content zo relevant en boeiend dat anderen het voor je gaan delen. Dát is immers de essentie van PR: niet wachten tot je wordt opgepikt, maar zelf het gesprek starten en zorgen dat het doorverteld wordt.
Drie manieren om ook in de zomer nieuws te maken:
1. Relevante inhakers op het seizoen
Een organisatie kan inspelen op zomerdrukte of personeelstekorten. Denk aan een verhaal over hoe we de branche ‘zomerklaar’ maken of een interview met een collega die de zomer doorwerkt.
2. Data of inzichten delen
Heeft je organisatie onderzoek gedaan of trends gesignaleerd? De zomer is wellicht het juiste moment om die te delen. Bijvoorbeeld een techbedrijf dat inzicht geeft in veranderend socialmediagedrag van jongeren tijdens de vakantie.
3. Positioneren met expertise
Ook individuen kunnen zich profileren. Een arbeidsjurist kan inhaken op actuele discussies over vakantiegeld of werkdruk. Zo bouw je aan thought leadership. Ook zonder politiek nieuws.
Kortom: mijn jongere collega had gelijk; waarom zouden we het nog over komkommertijd hebben? Die bestaat namelijk niet. Voor wie zijn vak serieus neemt als PR-manager of communicati