• Home
  • MarCom
  • Employer brand versterken met gebruik van medewerkers socials
Image

Employer brand versterken met gebruik van medewerkers socials

In een eerdere blog besprak mijn collega het belang van een sterk werkgeversmerk en hoe je medewerkers hierbij kunt betrekken. Eén van de tips die hij daar gaf was om de medewerkers in te zetten bij de Marketing & Communicatie-activiteiten. Het verhaal van een organisatie, oftewel Employer Brand wordt namelijk krachtiger wanneer het wordt verteld door mensen die er werken. 

In deze blog ga ik dieper in op het inzetten van de sociale mediakanalen van de medewerkers. De mensen uit de organisatie zijn de geloofwaardige gezichten van de organisatie en kunnen met hun persoonlijke netwerken de doelgroep nog beter bereiken. In deze blog geef ik vijf tips hoe je als organisatie de sociale mediakanalen van je medewerkers kunt inzetten om jouw Employer Brand te versterken. 

1. Stimuleer authentieke verhalen

De kracht van social media ligt in authenticiteit. Medewerkers die oprechte verhalen en ervaringen delen over hun werk, dragen bij aan een positief imago van de organisatie. Organiseer bijvoorbeeld interne workshops waarin je medewerkers aanmoedigt om hun persoonlijke werkervaringen te delen op sociale media. Dit kunnen verhalen zijn over projecten waaraan ze werken, successen die ze hebben behaald, of gewoon een dag op kantoor. ‘Een dag uit het leven van..’ is altijd een goede manier om buitenstaander een kijkje in de keuken te geven en mensen te enthousiasmeren over het werk. Als medewerkers zelf content ontwikkelen is het wel belangrijk dat deze content niet geforceerd of gescript aanvoelt, maar juist de echte ervaringen van de medewerkers beschrijft. 

2. Bied training en ondersteuning

Niet iedereen is een geboren social media-expert. En dat is helemaal niet erg. Bied daarom trainingen aan waarin medewerkers leren hoe ze effectief kunnen communiceren via hun eigen social. Deze trainingen kunnen onderwerpen omvatten zoals het schrijven van pakkende berichten, het gebruik van visuele content of een basiscursus LinkedIn, Instagram of TikTok. Maak geen protocol over wat wel en niet kan op de socials, maar laat mensen daarin vrij. Enkele richtlijnen zijn uiteraard wel belangrijk, maar de meeste mensen snappen prima wat er online geplaatst kan worden als je uitlegt dat ze zich er altijd van bewust moeten zijn dat ze iets posten vanuit een organisatie. 

Daarnaast is het belangrijk om een contactpersoon of een team aan te wijzen dat beschikbaar is voor vragen en advies. Mochten medewerkers twijfelen over een bericht, dan kunnen ze advies inroepen om het vervolgens met vertrouwen de wereld in te sturen. 

3. Erken en beloon ambassadeurs

Medewerkers die actief bijdragen aan het promoten van het Employer Brand verdienen erkenning. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door een maandelijkse ‘Social Media Ambassador’ award uit te reiken, of door hen te belonen met kleine attenties of extra privileges. Het erkennen en belonen van deze ambassadeurs moedigt aan om door te gaan. Ook inspireert het andere medewerkers om actief deel te nemen. Het creëert een positieve en ondersteunende omgeving waarin iedereen zich gewaardeerd voelt voor hun bijdrage. Aandacht geven aan mensen doet een hoop positiefs. 

4. Creëer een cultuur van delen en laat los! 

Misschien wel mijn belangrijkste tip; zorg dat je een cultuur creëert waarin delen en communiceren worden aangemoedigd. Geef mensen niet te veel regels, maar enkel wat tips en laat ze dan vooral zelf bedenken wat gepubliceerd kan worden vanuit hunzelf. Belangrijk hierbij is wel dat medewerkers op de hoogte zijn van bedrijfsnieuws, successen en evenementen. Mensen meenemen in plannen, acties en veranderingen blijft hierbij dan ook van essentieel belang. 

Hulp nodig?

Het inzetten van de sociale mediakanalen van medewerkers kan een krachtige manier zijn om het Employer Brand van een organisatie te verbeteren. Een sterk Employer Brand helpt niet alleen bij het aantrekken van talent, maar versterkt ook de betrokkenheid en tevredenheid van huidige medewerkers. Het is een win-winsituatie die de algehele reputatie en het succes van de organisatie ten goede komt.

Heb je hier hulp bij nodig? Laat het ons weten en stuur een mail naar marcom@wgrow.nl of bel ons via (0182) 60 75 65

Werken bij WGROW? Bekijk de opties op onze vacature site!